24 September 2012

UTUSAN: Cabar kemampuan maksimum dalam diri

KANGAR 22 Sept. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, rakyat di negara ini perlu berusaha mencabar tahap kemampuan maksimum dalam diri masing-masing.

Baginda bertitah, perkara itu akan memperlihatkan masyarakat yang memiliki jiwa berani, menginjak kemampuan dari kebiasaan kepada sesuatu yang luar biasa dan dapat mencipta kejayaan.

"Sentiasalah melibatkan diri dalam kegiatan berpersatuan yang boleh meningkatkan kualiti diri, kemahiran dan pengetahuan dari semasa ke semasa dan menjadikan kejayaan orang lain sebagai pembakar semangat kepada kita untuk lebih berjaya," titah baginda.

Baginda bertitah demikian ketika merasmikan Larian Utara 2012 anjuran Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Kumpulan Utusan di sini hari ini.

Larian sejauh 10 kilometer itu turut mendapat kerjasama Persatuan Olahraga Amatur Perlis (POAP) dan bermula dari Kampus UniMAP Kubang Gajah, Arau sehingga ke Dataran Datuk Sheikh Ahmad, Kangar.

Turut berkenan berangkat, Raja Puan Muda Perlis selaku Pro Canselor UniMAP, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil.

Hadir sama, Naib Canselor UniMAP, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Hussin dan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad.

Baginda bertitah, usaha mencabar diri pada tahap maksimum itu akan membezakan antara masyarakat biasa dengan luar biasa yang mana masyarakat luar biasa akan sentiasa mencari dan mengenal pasti platform memajukan diri.

Gambar hiasan
"Beta percaya program sebegini merupakan langkah sihat dalam memupuk semangat perpaduan dan kerjasama antara penuntut dan masyarakat," titah baginda.

Baginda bertitah, apa yang penting adalah menanam sikap sukakan aktiviti kecergasan kerana ia akan menghasilkan fikiran dan minda sihat.

Baginda turut menarik perhatian acara Larian Utara 2012 itu yang mana baginda menyifatkan para peserta terlibat mempunyai semangat kesukanan tinggi.

"Ini kerana apabila melibatkan jarak jauh, ia lebih mencabar fizikal dan mental dan jika seseorang itu memiliki jiwa yang berani, maka ia merupakan kekuatan baginya," titah baginda.


No comments: