18 June 2011

LAPORAN KEMAJUAN JAWATANKUASA INDUK

LAPORAN KEMAJUAN

PERSATUAN AL-ISLAH PERLIS

SESI 2010/2011

A. LAPORAN KEMAJUAN JAWATANKUASA INDUK

Ditubuhkan semenjak tahun 1965, Persatuan Al-Islah Perlis telah mengharungi berbagai-bagai pahit manis perjuangan semenjak beberapa dekad yang lampau. Di samping bersyukur kepada Allah terhadap nikmat pencapaian yang diperolehi dalam tahun 2010, Persatuan Al-Islah Perlis perlu sentiasa mengislahkan kekurangannya dalam mengatasi cabaran-cabaran semasa.

Jawatankuasa Induk adalah wadah yang dipengerusikan oleh Yang Dipertua Persatuan Al-Islah Perlis dengan dianggotai oleh ahli-ahli jawatankuasa yang lain. Di samping mengendalikan hal-ehwal operasi dan perjuangan Persatuan, secara khusus dalam sesi 2010/2011 ini Jawatankuasa Induk terpanggil untuk mempersembahkan memorandum artikel Milenia Muslim kepada DYTM Tuanku Raja Muda Perlis selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs).

Jawatankuasa Induk mendapati artikel Datuk Mohd Nakhaie Ahmad, yang tersiar dalam halaman 52 hingga 54 majalah Milenia Muslim edisi Ogos 2010, memiliki unsur-unsur hasutan yang membawa niat yang tidak baik terhadap kedudukan istimewa manhaj Ahlis Sunnah Wal Jama’ah Al-Salafiyyah seperti yang dikanunkan dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perlis. Secara khusus artikel tersebut menegaskan pada halaman 54 bahawa:

”Tindakan Negeri Perlis keluar daripada jamaah dan mengambil jalan sendiri, kononnya mengembangkan Islam tanpa mazhab adalah salah dan mesti ditentang”.

Sehubungan dengan itu, pada 15 Ogos 2010, Jawatankuasa Induk mempersembahkan memorandum bagi merayu pihak DYTM Tuanku Raja Muda Perlis merangkap Yang Dipertua MAIPs menuntut penulis dan penerbit majalah di atas memohon maaf tanpa syarat dan menarik kembali kenyataan hasutan mereka. Sekiranya mereka enggan, Jawatankuasa Induk berpendapat seyogianya MAIPs dan Kerajaan Negeri Perlis mengambil tindakan undang-undang yang bersesuaian. Tindakan tegas ini adalah amat mustahak demi untuk membela manhaj Nabawi warisan Rasulullah s.a.w, serta mempertahankan kuasa mutlak DYMM Tuanku Raja Perlis sebagai Ketua Pelindung Agama Islam Negeri Perlis, sebagaimana yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perlis serta Perlembagaan Persekutuan.

Maka musuh-musuh Dakwah Ahlis Sunnah Wal Jama’ah Al-Salafiyyah baik di dalam Perlis mahupun di luarnya telah bertindak agresif dalam provokasi mereka dalam tahun 2010 dan 2011. Mereka mahu mengumpan Dakwah Ahlis Sunnah melatah dengan bertindak secara reaksioner supaya dakwah yang penuh barakah ini menjadi watak jahat dalam sejarah umat Islam di Malaysia

No comments: