07 November 2010

Aktiviti Biro 2010 (9)

LAPORAN AKTIVITI BIRO WANITA DAN I-KIDS

- Kuliah mingguan wanita – setiap pagi Sabtu
Sepertimana biasa, Biro Wanita menganjurkan kuliah khas untuk wanita pada setiap pagi Sabtu dengan tajuk-tajuk pengajaran yang mengupas pelbagai persoalan aqidah, fiqh, akhlak dan kekeluargaan. Kuiah ini dijalankan dengan bimbangan Ustazah Zamzila Ishak serta ahli-ahli Biro Wanita yang lain.

- Forum Muslimah (1 Mei 2010)
Pada 1 Mei 2010, Biro Wanita Persatuan Al-Islah Perlis dengan kerjasama Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis( IPTIPs) buat julung kalinya telah berjaya menganjurkan Forum Muslimah bertempat di dewan Al-Islah Perlis yang dirasmikan oleh Puan Rokiah selaku pengerusi Biro Wanita Persatuan Al-Islah Perlis.Program ini mendapat sambutan dan sokongan yang amat menggalakkan daripada ahli-ahli wanita Persatuan Al-Islah Perlis, para pelajar muslimah IPTIPs dan juga orang ramai. Pelbagai aktiviti telah diatur dan berjaya dilaksanakan dengan lancar iaitu:

  • i) Bacaan ayat-ayat suci al-Quran dan tafsir yang dibacakan oleh pelajar muslimah IPTIPs.
  • ii) Pertunjukkan busana muslimah yang diperagakan oleh anak-anak Teratak Rahmat Persatuan Al-Islah Perlis.
  • iii) Pertunjukkan seni beladiri wanita yang dipersembahkan oleh pelajar-pelajar muslimah IPTIPs.
  • iv) Forum muslimah yang bertajuk Wanita Ahli Syurga, Akhlak Mulia, Keluarga Sejahtera yang telah dijayakan oleh tiga ahli panel iaitu Ustazah Zamzila Ishak bersama dua orang ahli panel jemputan dari Kuala Lumpur iaitu Dr. Nazatul Shiha Bahctiar dan Puan Wan Zurina Wan Isa.
  • v) Persembahan nasyid daripada muslimat IPTIPs
  • vi) Jamuan makan tengah hari

- Kelas kecergasan wanita – setiap hari Selasa
Satu kelas kecergasan wanita telah dijalankan setiap minggu iaitu pada hari selasa di sebelah malam. Kelas tersebut di cadangkan oleh pemudi Persatuan Al-Islah Perlis. Kelas kecergasan tersebut bertujuan membantu anak-anak Teratak Rahmat (wanita) dan pemudi Persatuan Al-Islah Perlis untuk lebih sihat, bertenaga dan cergas. Aktiviti kelas tersebut adalah melakukan senaman senaman yang membantu minda, rohani dan jasmani. Ia dikendalikan secara sukarela oleh Puan Husna Hassan.

No comments: