07 November 2010

Aktiviti Biro 2010 (3)

Hal Ehwal Kariah

- Dr. Fauzi Deraman – Masjid Tok Kaya (4 Mei 2010)
Bersempena kehadiran Dr. Fauzi Deraman untuk seminar hukum ‘Isu Pernikahan Kanak-kanak’ pihak persatuan mengambil kesempatan ini mengundang beliau untuk memberi ceramah di usrah Kawasan Kayang bertempat di Masjid Tok Kaya

- Pemantauan masjid - RAPI
Beberapa sesi pemantauan masjid dilakukan dalam usaha membanteras penularan amalan-amalan bid’ah di negeri Perlis selaras dengan amanah yang diberi oleh Tuanku Raja supaya perlaksanaan manhaj Ahlis Sunnah disemarakkan. Dengan kerjasama Jabatan Mufti Negeri Perlis, RAPI telah menjalankan pemantauan siri Rejab 1430; yang mana meninjau bid’ah tahunan “Perayaan Isra’ Mi’raj” pada ahad malam isnin, 19 Julai 2009 dan meninjau bid’ah mingguan “Amalan Yassin Dan Tahlil Malam Jumaat” pada khamis malam jumaat, 23 Julai 2009. Seterusnya meninjau bid’ah tahunan iaitu perayaan Nisfu Syaaban pada 5 Ogos 2009. Seramai lebih kurang 20 pemuda sukarelawan telah menjalankan pemantauan ini di masjid-masjid sekitar Perlis. Hasil analisis pemantauan telah dihantar ke Jabatan Mufti Negeri Perlis.


- Kuliah maghrib (25 April 2010) – Dr. Radzi di Masjid Alwi
Bersempena perjumpaan tertutup antara AJK Islah dengan 3 ulama Majlis Fatwa, pihak persatuan telah mengundang Dr. Radzi untuk memberi kuliah maghrib di Masjid Alwi.

- Kuliah subuh (26 April 2010) – Dr. Johari di Masjid Alwi
Bersempena perjumpaan tertutup antara AJK Islah dengan 3 ulama Majlis Fatwa, pihak persatuan telah mengundang Dr. Johari untuk memberi kuliah subuh di Masjid Alwi.

No comments: