07 November 2010

Aktiviti Biro 2010 (8)

LAPORAN AKTIVITI BIRO DAKWAH DAN PENDIDIKAN

- Kuliah mingguan Jumaat dan Ahad
Kuliah mingguan Jumaat dan Ahad berjalan seperti biasa. Kehadiran untuk majlis tersebut agak memuaskan. Antara tenaga pengajar yang dipanggil untuk memberikan kuliah adalah Dato’ Ahmad Jusoh, Ust. Hashim Omar, Ust. Syed Abdullah, Syeikh Daud dan Ust. Ihsan.

- Kelas I’rab al-Quran –Dato’ Ahmad Jusoh – hari khamis
Kelas I’rab Al-Quran telah dijalankan pada setiap minggu iaitu pada hari Khamis. Kelas tersebut diadakan selepas solat Isyak. Peserta kelas terdiri daripada Warden Teratak Rahmat dan juga ahli-ahli Persatuan Al-Islah Perlis. Kelas tersebut di kelolakan oleh Dato’ Alim Setia Ahmad bin Jusoh.

- Kelas Bahasa Arab – Ustaz Mohd Dalil
Kelas Bahasa Arab juga telah diadakan pada setiap hari selasa iaitu selepas solat Maghrib. Kelas tersebut dikelolakan oleh saudara Dalil iaitu Bekas Pelajar Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis. Peserta kelas adalah terdiri daripada warden Teratak Rahmat dan ahli-ahli persatuan.

- Kuliah bersama Sheikh Mekah (23 Julai 2010)
Pada 23 Julai 2010, kelas mingguan pada hari Jumaat diserikan dengan kehadiran 2 tokoh ulama dari Mekah iaitu Dr. Hassan Al Hajaji, Mudir Maahad Imam Dan Dakwah Makkah pengkhususan bidang tarbiah dan Dr. Abdullah Al Qarni, pensyarah Tafsir Dan Ilmunya di Universiti Ummul Qura. Pada pagi Jumaat tersebut, Dr. Hassan telah menyampaikan syarahannya darihal dakwah dan tarbiah manakala Dr. Abdullah Al Qarni menyampaikan dalam bab kepentingan ilmu.

Persatuan Al Islah turut mengambil kesempatan di atas kehadiran kedua-dua tokoh ulama ini bagi memulakan hubungan dua hala yang lebih bermakna di kemudian hari memandangkan kedua-dua tokoh ini merupakan antara panel yang memilih bakal-bakal pelajar dari Malaysia yang akan melanjutkan pengajian di peringkat diploma dalam bidang Dakwah Dan Tarbiah. Diharapkan dengan hubungan yang telah terjalin, Persatuan Al Islah akan dapat menghantar anak-anak muda yang berkemampuan berbahasa Arab untuk melanjutkan pelajaran ke sana dalam bidang dakwah yang dengan itu, akan dapat menyediakan barisan pelapis ke arah menguatkan dakwah As Sunnah.


- Kok Lanta – Dakwah
Pada …………., Biro Pemuda Persatuan Al Islah dengan kerjasama Badan Dakwah dan Kelab Silat Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis telah mengadakan satu program dakwah kepada penduduk pesisir pantai Kok Lanta, satu program dakwah yang lebih bersifat ke arah mendekatkan masyarakat pesisir pantai ini kepada Islam. Program dakwah dan riadah ini melibatkan lebih kurang 30 orang penuntut IPTIPs dengan diiringi oleh Ustaz Muhammad Ihsan bin Idris dan 5 orang ahli jawatankuasa Persatuan Al Islah, antaranya Cikgu Zubir selaku Ketua Biro Pemuda dan saudara Syed Alwi yang juga merupakan salah seorang ahli jawatankuasa Al Islah. Program selama 2 hari 1 malam ini turut dihadiri oleh Dato Ahmad Yusoff selaku Rektor IPTIPs dan YDP Persatuan Al Islah Perlis.

Program ini adalah satu usaha Biro Pemuda Al Islah dalam usaha menarik dan mendekatkan anak-anak muda kepada As-Sunnah dan dakwah. Selain itu, ia juga merupakan satu usaha Persatuan Al Islah ke arah membentuk hubungan luar yang lebih proaktif dalam bidang dakwah bersama masyarakat Islam lainnya khususnya bagi masyarakat Thailand.

- Kelas Iqra’ untuk anak-anak TR dan anak-anak penduduk sekitar Islah
Kelas Iqra untuk anak-anak Teratak Rahmat dan anak-anak tempatan sekitar Mata Ayer telah dijalankan pada setiap hari kecuali hari Isnin. Anak-anak tempatan sekitar Mata Ayer adalah seramai 7 hingga 10 orang yang hadir ke kelas Iqra. Tenaga pengajar kelas Iqra adalah terdiri daripada saudara Zulkefli Ahmad, saudara Bunyamin Abas, Pn. Atikah dan Pn. Sharo Azlin.

- Kelas Al-Quran dewasa – dikendalikan oleh Ustaz zulkifli Ahmad
Kelas Al-Quran dewasa dijalankan pada setiap hari bergantung kepada masa yang ditetapkan oleh peserta kelas. Biasanya kelas Al-Quran dewasa dijalankan pada waktu pagi atau malam selama sejam. Tenaga pengajar kelas Al-Quran dewasa ialah Saudara Zulkefli Ahmad.

- Kuliah khas Ustaz Rasul Dahri (2 Mei 2010) – “Sedekad Bertakhta Raja Berdaulat”
Tanggal 2 Mei 2010, Persatuan Al Islah Perlis telah mengadakan satu kuliah khas bersempena 10 tahun pemerintahan Tuanku Raja Perlis, DYMM Tuanku Syed Sirajuddin Ibn Al Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail yang juga merupakan Ketua Agama dan Adat Istiadat Negeri Perlis, malah yang lebih utama merupakan tunggak dan tunjang dalam perjuangan menegakkan dakwah As Sunnah di negeri Perlis. Kuliah khas yang bertemakan “Sedekad Bertakhta Raja Berdaulat” yang disampaikan oleh Ustaz Rasul Dahri ini merupakan satu usaha Persatuan Al Islah bagi menunjukkan sokongan yang penuh kepada pemerintahan Tuanku Raja sebagai pemimpin dan pendokong utama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Kuliah ini diharapkan dapat memberi gambaran yang jelas berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah kepada para ahli Persatuan Al Islah khususnya dan seluruh umat Islam umumnya berkaitan ketaatan kepada pemimpin. Semoga dengan itu, segala perpecahan dan pertelingkahan sesama ahli Persatuan Al Islah serta di kalangan umat Islam dapat dielakkan dengan jalan bersatu-padu dan melimpahkan taat setia kepada pemimpin selama ianya tidak menyalahi syara’.

No comments: