28 October 2012

SOAL JAWAB UTUSAN: Haram dua beradik kahwin serentak?

bersama Dr.Fadlann Mohd. Othman

ASSALAMUALAIKUM USTAZ,
Saya ingin meminta pandangan ustaz mengenai kepercayaan sesetengah pihak bahawa dua orang adik-beradik perempuan yang berkahwin pada tahun atau bulan Islam yang sama, akan mendatangkan perkara yang tidak baik kepada mereka.

Adakah perkara tersebut ada terdapat di dalam al-Quran ataupun hadis sahih. Mohon ustaz jelaskan perkara ini yang saya lihat telah menjadi kepercayaan dan ketaksuban sesetengah pihak.

Yang Keliru, Selangor

Kahwin 5 beradik

 
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.

Sebelum saya menjawab soalan saudari, suka saya merumuskan keadaan Malaysia semasa zaman kemasukan Islam. Sebelum Islam tiba di Malaysia, masyarakat di kepulauan Tanah Melayu dan juga di nusantara, majoriti ialah penganut animisme iaitu kepercayaan kepada kehebatan roh nenek-moyang.

Apabila pedagang-pedagang Islam membawa Islam ke kawasan nusantara ini, Alhamdulillah masyarakat di sini menerima dengan baik, kerana terkesan dengan akhlak mulia mereka. Namun, kepercayaan animisme yang menebal masih belum terhakis sepenuhnya. Masih terdapat banyak kepercayaan ataupun setidak-tidaknya minat yang mendalam terhadap perkara-perkara mistik dan ghaib.

Kepercayaan ini adalah merangkumi persoalan yang dilontarkan, iaitu 'sial'. Untuk tambahan maklumat, sila rujuk sejarah Islam di nusantara, khususnya buku Sejarah dan Tamadun Asia Tenggara Sebelum dan Sesudah Pengaruh Islam oleh Dr. Abdul Rahman Hj. Abdullah.

Seterusnya, apabila saya membaca soalan saudari, terus saya teringat kepada beberapa hadis yang melarang daripada beberapa bentuk kepercayaan. Antaranya hadis berikut, "Perasaan bahawa sesuatu perkara itu sial adalah merupakan syirik. Setiap seorang daripada kita akan diuji dengannya. Namun, Allah akan menghilangkan perasaan ini dengan tawakal" (Hadis riwayat al-Imam Ahmad, No. 3557. Al-Shaikh Ahmad Syakir berkata: Sanadnya Sahih).

Hadis ini jelas menunjukkan bahawa menganggap sesuatu perkara itu sebagai sial adalah perbuatan yang dilarang dalam Islam. Erti sial adalah lawan kepada tuah, tidak beruntung, selalu gagal untuk mendapatkan sesuatu dan selalu ditimpa kecelakaan.

Tidak terdapat dalam Islam kepercayaan bahawa sesuatu tempat, masa, mahupun individu manusia itu merupakan sial. Hadis ini juga mengajar kita bahawa dasar utama dalam hidup muslim dan muslimah ialah sentiasa bertawakal kepada Allah Taala dan bergantung sepenuhnya kepada-Nya.

Apabila insan telah mengorak langkah untuk sesuatu perkara; jika hasilnya baik dan tuah maka itu adalah qada dan qadar. Sebaliknya; jika hasilnya buruk dan celaka, maka itu juga adalah qada dan qadar. Di sinilah terserlahnya perbezaan di antara muslim dan kafir. Muslim sentiasa beriman dengan qada dan qadar, jika baik dia akan bersyukur manakala jika buruk dia akan bersabar.

Rasulullah SAW telah bersabda, "Amat ajaib keadaan orang Islam. Keseluruhan keadaannya adalah baik. Perkara ini tidak hanya berlaku kepada orang Islam sahaja. Jika diberi kegembiraan dia akan bersyukur, dan itu baik untuknya. Jika ditimpa kemudaratan dia akan bersabar, dan itu baik untuknya. " (Hadis riwayat al-Imam Muslim, No. 5323)

Justeru, tiada dalil daripada al-Quran mahupun hadis yang menunjukkan haram dua adik beradik perempuan berkahwin pada tarikh yang sama, minggu yang sama, bulan yang sama mahupun tahun yang sama. Setiap hari adalah hari yang penuh keberkatan di dalam kalendar Islam.

Kekuatan jati diri muslim dan muslimah sepatutnya dapat menangani persepsi ini. Umat Islam semestinya merupakan umat yang hebat dengan mendahulukan firman Allah Taala dan hadis Nabi SAW terhadap segala apa kepercayaan kaum yang bertentangan dengan roh Islam. Mantapkanlah diri kita dengan kehebatan tawakal iaitu pergantungan sepenuhnya kepada Allah al-Samad; Tuhan yang merupakan sumber pergantungan sekelian makhluk.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Rencana/20121028/re_12/Haram-dua-beradik-kahwin-serentak © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: