06 October 2012

UTUSAN: Jawab dakwah golongan anti-Islam (Ustaz Fathul Bari) Siri 1





GOLONGAN anti-Islam tidak pernah serik untuk menghasilkan filem dan kartun menghina Nabi Muhammad SAW dengan tujuan membangkitkan kemarahan umat Islam. Terbaru mereka menghasilkan filem Innocence of Muslims yang sedutannya telah dimuat naik ke YouTube sehingga menyebabkan umat Islam berdemonstrasi di seluruh dunia dan dalam kekecohan itu, Duta Amerika Syarikat (AS) di Libya, Christopher Stevens turut dibunuh.

Dalam satu wawancara dengan wartawan Utusan Malaysia, SAIFULIZAM MOHAMAD dan NIZAM YATIM serta jurugambar, NOOR AZLINA JAAFAR, Pengerusi Jawatankuasa Kerja, Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), FATHUL BARI MAT JAHAYA (gambar) menegaskan umat Islam perlu bersatu dan bertindak mengikut syarak dalam menghadapi situasi berkenaan.


UTUSAN: Bagaimanakah cara terbaik menangani isu ini?

FATHUL BARI: Setakat ini dalam isu filem pendek yang menghina al-Quran bertajuk ‘Fitna’ oleh Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders; isu penghinaan oleh Salman Rushdie dan Irshad Manji kita tangani dengan demonstrasi dan emosi.

Bagaimana Islam mengajar kita menanganinya? Tidak lain tidak bukan kita perlu menjawab syubhah-syubhah yang ditimbulkan.

Ini yang perlu kita perjelaskan dan begitu juga dengan apa yang digambarkan di dalam filem Innocence of Muslims tentang Islam. Filem ini menggambarkan Islam dalam konteks yang salah. Sehubungan itu, kita perlu menjawab segala syubhah serta keraguan yang sengaja ditimbulkan. Apakah peranan ilmuwan Islam?

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121001/re_01/Jawab-dakwah-golongan-anti-Islam#ixzz28XblWTjS © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: