03 October 2012

SHEIKH WALID: WAJARKAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA MENYOKONG REVOLUSI SYRIA?



Perkara pertama, terdapat percanggahan diantara Syiah Imamiyah dan juga Syiah Alawiyah. Mereka mengkafirkan antara satu sama lain, namun mereka bersatu demi untuk memerangi Ahlis Sunnah.Lelaki tersebut (Basyar al-Assad) bukanlah wali Allah, tetapi penjenayah. Mereka mengambil hukum-hakam daripada penjenayah lain.Bapanya (Hafez al-Assad) menguasai negara dengan khianat. Itulah Basyar al-Assad. Beliau adalah Syiah Alawiyah yang kafir, berfahaman batiniyyah, musuh Allah dan Rasul, penyerang negara Islam, menghalang orang Islam bersolat di dalam tentera dan sebagainya… Bahkan memaksa umat Islam mengatakan tiada tuhan melainkan Basyar, memaksa orang sujud kepada gambarnya. Basyar tidak berbeza dari bapanya.Oleh sebab itu, orang Islam tidak perlu bercanggah pendapat tentang kekufuran beliau. Bahawa beliau merupakan musuh Allah dan Rasul-Nya

Isu yang kedua, adakah revolusi tersebut digerakkan oleh Barat?… ianya berbeza. Revolusi di Syria berbeza, ianya dilakukan oleh rakyat. Kebangkitan mereka ini bermula dari kanak-kanak yang menulis di sekolah tentang Basyar al-Assad. Apabila diketahui oleh Polis Perisik, beliau ditangkap, diculik dan diseksa sehingga mereka bertindak mencabut kukunya, menanggalkan kulitnya.Apabila pihak ibu-bapanya ke balai polis untuk mengambil anak mereka, polis menolak, bapanya pula dihalau

Kemudian polis berkata anda boleh pulang ke rumah anda dan berasmaralah dengan isteri anda, lalu anda boleh mendapat anak lain selain anak-anak yang telah kami tangkap ini.Sekiranya anda tidak mampu memiliki anak, bawalah isteri anda kepada kami… kami akan membuatkan isteri anda mengandung.Sudah tentu provokasi ini menimbulkan kemarahan ibu-bapa yang datang hendak mengambil anak mereka.Jadi kemarahan tersebut membuatkan mereka bertindak menyerbu gudang senjata kerajaan dan mengambil semua senjata tersebut. Dan selepas itu kerajaan mula bertindak, maka bermulalah perjuangan mereka menentang kerajaan.

Jadi apa yang berlaku di Syria adalah satu jihad yang sebenar, bukan jihad revolusi yang hanya cakap kosong sahaja seperti di negara-negara lain.Bukti terbesar bahawa Revolusi di Syria ini berbeza dengan negara lain, kita dapat melihat negara-negara Barat tidak bertindak agresif seperti mana yang berlaku di negara-negara lain. Kita lihat bagaimana dalam isu Hosni Mubarak, dalam tempoh dua minggu sahaja, merek memberi amaran bahawa Mubarak perlu meletak jawatan dan sebagainya.Bagaimanapun di Syria ianya berbeza, kita melihat Basyar dibiarkan begitu sahaja sehingga rakyat terus dibunuh.Dan mereka yang berjuang menentang Basyar, Alhamdulillah kita melihat bahawa mereka adalah Ahlis Sunnah… mereka begitu anti dengan Syiah dan membakar bendera-bendera yang terdapat Hassan Nasrallah (Hizbollah) dan elemen Syiah.Mereka membakar bendera Iran. Oleh sebab itu, apa yang dilakukan oleh mereka adalah satu jihad sebenar bagi menentang Syiah.

Oleh sebab itu, Iran, Amerika dan Israel, semuanya bersama-sama Basyar menentang kebangkitan rakyat ataupun jihad rakyat ini.Berkaitan dengan sokongan mereka ini pula, para ulama telah pun memberi fatwa bahawa kita perlu menyokong mereka dan mereka merupakan pejuang pada jalan Allah.Jadi kita perlu tahu cara sebenar untuk menyampaikan bantuan kepada mereka supaya segala bantuan yang diberikan itu tidak dipersia-siakan dan sampai kepada mereka yang berhak.Dan kami Alhamdulillah dapat mengenali dengan rapat, saudara-saudara kita yang berada di sana. Dan kita perlu menghulurkan bantuan kepada mereka supaya sampai.Dan kebanyakan mereka yang berjuang di sana adalah Ahlis Sunnah wal Jama’ah.

No comments: