08 October 2012

Utusan: Pelihara keamanan, hindari kekacauan (Mufti Masjidil al-Haram)

Selepas pertemuan Datuk Seri Najib Tun Razak dengan beberapa ulama Mekah pada Ramadan lalu, dua daripada mereka itu berbalas kunjungan apabila bertemu Perdana Menteri di Kuala Lumpur pula pada 15 September lalu. Pertemuan SYEIKH ABDULLAH HAMAD AL-JALALI dan SYEIKH SULAIMAN ABDULLAH AL-SALUM kali ini banyak membincangkan keadaan umat Islam pada masa ini di samping penyebaran fahaman pluralism oleh pihak-pihak tertentu. Soalan wawancara ini diajukan oleh sekumpulan pemberita dan dikendalikan dalam bahasa Arab. Penganjur Bersama Pertemuan Perdana Menteri dengan Ulama Mekah, Qaseem, dan Riyadh, Sheikh Ismail Omar menyediakan teks jawapan dalam bahasa Arab yang disahkan sendiri kedua-dua ulama tersebut dan kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.

SYEIKH SULAIMAN ABDULLAH AL-SALUMI
Mufti di Masjid al-Haram, Mekah merangkap Pengerusi Pejabat Dakwah, Kebajikan dan Bimbingan di Mekah serta Profesor Bahagian Aqidah di Universiti Ummul Qura Mekah.

SYEIKH ABDULLAH HAMAD AL-JALALI
Pendakwah bebas yang terkenal di Timur Tengah. Beliau banyak membangunkan institusi-institusi Islam di pelosok dunia termasuk di Afrika,Pakistan, India, Bangladesh termasuklah Asia Tenggara seperti Malaysia, Patani, Thailand dan Indonesia. Antara muridnya yang tersohor ialah Syeikh Abdul Rahman Sudais dan Syeikh Salman Audah.


SOALAN: Apakah tanggungjawab atau peranan ulama dan umara (pemerintah) terhadap kejayaan dan kemajuan negara Islam terutama dalam menghadapi masalah perselisihan yang ada?

Para ulama dan umara serta rakyat seluruhnya perlu bertanggungjawab atas kemajuan negara Islam dan mempertahankannya serta membantu proses kemajuan negara tersebut. Mereka juga bertanggungjawab atas sebarang kekurangan dan kehancuran negara tersebut berdasarkan hadis Rasulullah SAW bermaksud: ''Setiap kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas yang dipimpin''.

Sebab utama keruntuhan dan kelemahan negara Islam adalah perselisihan dan perpecahan. Maka setiap masalah itu wajib diselesaikan dengan penyatuan kalimah dan menjauhi perselisihan dan perpecahan.

Adakah dibenarkan dalam Islam pemikiran pluralisme iaitu berbilang agama? Apakah pendirian Islam yang benar terhadap perkara ini?

Adalah sama sekali tidak dibenarkan pluralisme agama setelah perutusan Nabi Muhammad SAW. Tidak diterima mana-mana agama melainkan Islam. Firman Allah SWT yang bermaksud: ''Sesiapa yang menghendaki selain Islam sebagai agama, maka tidak sekali-kali akan diterima amalannya dan di akhirat kelak ia termasuk daripada golongan yang rugi''.
Tidak pernah wujud pada mana-mana tempoh dalam sejarah Islam penerimaan pluralisme dalam agama. Agama Islam benar-benar menentang pemikiran tersebut dan juga menentang pemikiran pendekatan antara agama kerana ia adalah mustahil diadakan.

 
Apakah pendapat Syeikh berkenaan dengan mengeksport pemikiran revolusi Arab Spring ke Malaysia yang aman dan damai ini?

Tidak dibenarkan campur tangan atau menimbulkan fitnah dan kekecohan dalam urusan mana-mana negara yang aman dan damai yang telah mempraktikkan manhaj (prinsip) Islam yang benar, kerana keamanan dan kedamaian di atas prinsip yang sahih adalah tuntutan ke atas semua orang Islam.

Menimbulkan fitnah tanpa sebab yang munasabah akan memecah-belahkan kesatuan umat Islam. Allah SWT memerintah agar bersatu di atas kebenaran. Kami berpendapat bahawa Malaysia merupakan negara aman yang terulung di antara negara-negara lain dan Malaysia juga adalah sebuah negara Islam.

Kami memohon kepada Allah SWT agar dikurniakan ketenteraman, keamanan dan kedamaian di atas agama yang kukuh serta mengharapkan pendamaian daripada semua pihak. 


Adakah dibenarkan dalam Islam penggunaan metodologi demonstrasi jalanan sebagai cara untuk menegur pemimpin-pemimpin negara Islam?
Demonstrasi jalanan tidak dibenarkan dalam negara aman yang berlandaskan manhaj (prinsip) yang benar walaupun dibenarkan mendakwa kezaliman terhadap yang dizalimi dan menukar pemerintah zalim yang tidak memberi kebaikan kepada orang Islam. Adapun di negara-negara yang aman serta telah mengamalkan agama dengan sejahtera, maka tidak dibenarkan demonstrasi jalanan kerana tindakan itu adalah pengingkaran terhadap pemerintahan Islam.

Mereka ini dianggap sebagai penderhaka sekiranya mereka mengangkat senjata atau mengadakan fitnah. Sekiranya pemerintah adalah seorang Islam yang mengamalkan tuntutan Islam maka demonstrasi jalanan bertentangan ke atas keamanan dan kedamaian. Allah adalah sebaik-baik pertolongan.

Apakah nasihat yang boleh diberikan kepada umat Islam?

Kami menasihati kesemua muslimin agar memelihara keamanan dan kedamaian serta menghindari kekacauan dan menasihati pemerintah dalam sebarang kekurangan atau kesilapan dengan cara berhikmah dan peringatan yang baik.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121003/re_06/Pelihara-keamanan-hindari-kekacauan#ixzz28ih5Qhd5 © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: