03 October 2012

SINAR: Mediu terap dua cara pembelajaran

Mediu
Kemudahan yang disediakan memberikan keselesaan kepada penuntut.
Rencana ini telah disiarkan oleh Sinar Harian dalam akhbarnya yang dikeluarkan pada 3 Oktober 2012 dan laman web Sinar Harian seperti di http://www.sinarharian.com.my/rencana/mediu-terap-dua-cara-pembelajaran-1.91148. Semoga perkongsian ini akan mempermudahkan para pelajar untuk mengenali institut pengajian tinggi yang terdapat di Malaysia.

 

Menerapkan dua cara pembelajaran, iaitu melalui pengajian dalam talian dan di dalam kampus, memberikan kelebihan kepada Universiti Islam Al-Madinah (Mediu) untuk terus melangkah jauh mendidik penuntut seluruh dunia mempelajari ilmu Islam dan mendalami bahasa Arab melalui kecanggihan teknologi terkini.

Di Mediu juga, penuntut yang mengikuti kursus pengajian tidak perlu meninggalkan rumah dan tempat sendiri untuk menimba ilmu. Pembelajaran dikendalikan di dalam talian pada bila-bila masa bersesuaian dengan kelapangan penuntut. Walaupun terdapat juga sebahagian pengajiannya memerlukan pertemuan bersama pensyarah, namun waktunya adalah di luar hari dan waktu bekerja.

Rektornya, Prof Dr Mohammad Khalifa Al-Tamimi berkata, Mediu telah didaftarkan 23 Jun 2007 diasaskan oleh sekumpulan cendekiawan tersohor Islam dan beroperasi hasil daripada wakaf, ia mendukung matlamat bersama untuk membantu umat Islam menghadapi suasana masa kini yang sungguh mencabar.

Menurutnya, Mediu dirangka untuk menyediakan persekitaran pendidikan yang komprehensif dan bersepadu bagi pengajian tinggi, di samping menawarkan pendidikan bermutu berasaskan pengkhususan pengajian serta kemahiran dan pengalaman kerja.

“Ramai salah faham mengenai universiti ini apabila menggunakan nama Al Madinah, mereka beranggapan universiti ini ada kaitan dengan universiti luar negara, terutama dari Timur Tengah.

“Sebenarnya Mediu berdiri sendiri hasil wakaf individu tertentu seluruh dunia dan mula memilih Malaysia untuk menubuhkan pusat pendidikan tempatan bersifat antarabangsa,” katanya kepada Kampus.

Sistem pembelajaran 24 jam

Selain itu katanya, pembelajaran dalam talian berlangsung apabila pensyarah Mediu dari negara tertentu membuka dengan mengaktifkan kelas dan penuntut seluruh negara boleh melihat sesi pembelajaran itu.

“Jika ada sebarang pertanyaan mengenai subjek yang sedang disyarahkan, mereka akan berinteraksi menggunakan sistem sembang yang disediakan di dalam talian sama dan setiap tugasan juga diserahkan melalui talian juga.

“Contohnya sekiranya waktu pensyarah di Mesir memulakan kuliah pada jam 9 pagi, mungkin di Malaysia, waktu menunjukkan jam 7 malam, justeru pada waktu tersebut, penuntut perlu mengaktifkan internet mereka untuk menghadiri kuliah dalam talian tersebut,” katanya.

Seolah-olah kemudahan ini kata Mohammad, mengamalkan sistem pembelajaran 24 jam tanpa tidur yang tidak digunakan institut pengajian tinggi swasta lain.

“Bagi yang ingin sambung pengajian di sini, tidak perlu risau kerana Mediu telah diiktiraf oleh Malaysia Qualification Agency (MQA) dan Multimedia Koridor Raya (MSC) dengan kecanggihan teknologi dimiliki.

Suasana di Arab

Sementara itu, penuntut tahun kedua Bahasa Arab dan Sastera Mediu, Muhammad Hafizuddin Ab Halim berkata, beliau memilih belajar di sini kerana dapat merasai suasana negara Arab walaupun hanya di Malaysia.

“Kebanyakan penuntut berasal dari negara Arab dan bahasa Arab digunakan sebagai pengantar, justeru terasa seperti betul-betul di negara Timur Tengah seterusnya memudahkan untuk belajar.

“Kemudahan teknologi yang sangat terkini memberikan kelebihan kepada penuntut seperti saya untuk mendapatkan maklumat serta berinteraksi dengan pensyarah walau di mana berada,” katanya.

Bercita-cita untuk mendalami bahasa Arab memberikan semangat kepada Ruslinah Yahanid, 52, untuk menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda di Mediu yang dianggapnya telah banyak memperbaiki bahasanya.

“Dulu akak pernah belajar di Universiti Teknologi Mara dalam kursus bahasa Arab, tetapi akak tidak berjaya untuk menguasainya. Apabila mengetahui Mediu ada menawarkan kursus jangka pendek untuk kursus bahasa Arab, terus akak daftar.

“Alhamdulillah setelah empat semester di sini, akak dapat menggunakan bahasa ini dengan baik di samping suasana di Mediu amat membantu akak untuk petah berbahasa Arab,” jelasnya.

China tiada institut pengajian tinggi Islam

Berbeza bagi dua penuntut Mediu yang berasal dari China iaitu Nasarudin, 24, (Licong Cong) dan Aisyah Yusuf, 22, (Yao Lin) yang membuat keputusan untuk sambung pengajian di Mediu demi mendalami agama dan bahasa Arab.

Kata Nasarudin, di Mediu kami berdua sahaja berasal dari China. Di China tiada institut tinggi yang menawarkan pembelajaran agama lebih mendalam seperti di Malaysia, iaitu Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Mediu.

“Tambahan Mediu adalah universiti terbaik yang saya tahu dan Alhamdulillah sejak belajar di sini, apa yang saya cari telah saya peroleh.

“Di sini, saya mudah belajar bahasa Arab dan mengaji al-Quran kerana cara pensyarah menyampaikan maklumat mudah untuk difahami tambahan kemudahan teknologi maklumat amat memuaskan,” katanya.

No comments: