13 October 2012

UTUSAN: Agama atau kreativiti?

ANTARA adegan filem Hantu Bonceng yang pernah mencetuskan kontroversi sehingga menyebabkan Zizan Razak terpaksa memohon maaf secara terbuka.
BERCAKAP mengenai isu berkaitan agama sememangnya memerlukan seorang yang arif dan mampu memberikan jawapan yang disokong dengan hadis atau pun dalil.

Sebab itu apabila mahu menghasilkan karya yang ada kaitan dengan agama, penggiat seni di negara ini perlu merujuk kepada golongan ulama mahupun individu yang berpengetahuan tinggi dalam ilmu agama.

Ini bagi memastikan apa yang dihasilkan mereka tidak lari daripada landasan Islam.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja, Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya, kebebasan berkarya tidak seharusnya disalahgunakan, malah perlu ada landasan dan batasan yang betul sebelum ia dibawa ke khalayak ramai.

"Tidak salah untuk kita berkarya tetapi dalam masa yang sama perlu ada bimbingan dan panduan daripada sudut syariah.

"Setiap perkara yang dipaparkan seharusnya dinilai dengan teliti agar tidak ada kesalahan dalam mentafsir sesuatu babak.

"Kita ada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan juga ulama dalam memastikan karya yang dihasilkan tidak menyimpang daripada ajaran Islam.

"Kena ada pandangan daripada pihak mereka agar apa yang dipertontonkan nanti tidak merosakkan akidah umat Islam yang menontonnya," jelas Fathul Bari.

Fathul Bari turut memberitahu, sebaik-baiknya biarlah watak yang mahu dibawakan oleh seseorang pelakon itu dilakukan kajian terlebih dahulu agar tidak menyinggung mana-mana pihak.

"Ini antara risiko yang perlu dihadapi oleh penggiat seni bagi memastikan apa yang mereka paparkan sejajar dengan agama. Kena perlu berhati-hati. 


Fathul Bari Mat Jahaya

"Namun dalam masa yang sama, penonton juga perlu memainkan peranan yang penting dan peka dengan perkara sebegini.

"Jika ada mana-mana penonton yang perasan mengenai perkara sebegini, bertindaklah dengan melaporkan kepada pihak-pihak tertentu.

"Jangan hanya cakap sahaja. Agama bukanlah sesuatu yang boleh dipermainkan," katanya.

Fathul Bari berpandangan, mungkin ada segelintir pengarah atau penggiat seni visual yang bertindak sendiri dalam memperkenalkan karya mereka di kaca televisyen mahu pun di layar perak.

"Apabila bercakap mengenai perkara sebegini, yang mana satu lagi penting? Agama atau kreativiti?

"Sebagai seorang yang beragama Islam, individu itu sepatutnya tahu apa yang perlu diutamakan," jelasnya.

Menyentuh mengenai filem Hantu Kapcai yang memasukkan elemen dari sudut pandangan roh yang melihat kembali apa yang dilakukan oleh keluarganya setelah dia mati, Fathul Bari berkata, perkara tersebut sebenarnya salah dari sudut agama kerana tiada bukti atau dalil yang menyokong situasi berkenaan.

"Itu merupakan satu fahaman yang tidak sahih dan tidak ada dalil yang menyatakan perkara ini.

"Kisah mengenai roh si mati akan datang melihat keluarganya adalah tidak benar sekali.

"Ini adalah cerita bawaan mulut dan merupakan kefahaman yang tidak sahih.

"Perkara sebegini perlu diteliti dengan serius kerana risau bercanggah dengan akidah.

"Janganlah kerana kreativiti, agama dibelakangi dan beranggapan individu yang tidak dapat menerima idea tersebut adalah jumud dan ketinggalan zaman," jelasnya.

Mahu atau tidak, setiap sajian yang mahu dihidangkan kepada masyarakat, tidak kira melalui filem mahu pun drama, perlu ada panduan yang cukup teliti agar perkara sebegini tidak berulang lagi.

Walau apa pun isu yang diperdebatkan, apa yang pasti, setiap idea yang dikeluarkan haruslah dicorak dengan penuh perhatian agar tidak mencetuskan perkara yang membabitkan isu agama. Yang lebih penting tidak bercanggah dengan ajaran Islam dan tidak memesongkan akidah. Masih banyak lagi cara lain untuk berkarya.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Hiburan/20121009/hi_02/Agama-atau-kreativiti#.UHYREwafChg.facebook#ixzz29CVLw1on © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: