13 August 2012

UTUSAN: Hargai alam dan diri sendiri. Contohi Perlis, USM, UIA, UMT

http://xtive.utusan.com.my/articles2.php?article_id=34 Kali ini saya nak menjunjung kasih kepada Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail. Baru-baru ini Tuanku menitahkan, semua majlis baginda tidak menggunakan apa-apa bahan yang diperbuat daripada polistirena.    

Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail dan Raja Puan Muda Perlis merasmikan Program Percambahan Minda sempena Kempen Kesedaran Kesihatan Banteras Aedes dan Boikot Polisterin di Istana Arau, Perlis baru-baru ini. - UTUSAN/Faizal Abu Hassan

 Malah, baginda juga berharap jabatan dan agensi kerajaan, institusi pengajian tinggi dan sekolah turut mengambil langkah serupa demi kebaikan kesihatan.

Selain itu, baginda turut mencadangkan agar digantikan dengan plastik yang boleh terurai secara biologi termasuk bungkusan kertas yang lebih mudah dilupuskan.

Ini merupakan hasrat peringkat tertinggi yang mahukan rakyat di negara ini sihat dan tidak terkena pelbagai penyakit yang disebabkan oleh bahan-bahan daripada polistirena.

Jika ramai yang tidak tahu, polistirena sebenarnya mampu menyebabkan kerosakan sistem pembiakan manusia selain ia juga menjadi antara penyebab kanser dan leukemia. Jadi sekarang barulah kita sedar, mana datangnya pelbagai penyakit tersebut yang kini semakin menular di kalangan penduduk negara ini.

Kanser merupakan pembunuh No. 2 di Malaysia. Angka pesakit kanser semakin meningkat. Kanser boleh dihidap oleh sesiapa tidak kira bangsa dan status. 


Polistirena, keranda putih, pembunuh senyap yang tidak diketahui ramai


 
Mengikut laporan Majlis Kanser nasional (Makna), 11 juta dewasa dan kanak-kanak menghidap kanser dan 6 juta darinya mati akibat kanser di seluruh dunia.

Di Malaysia, 45,000 rakyat Malaysia dilaporkan mengidap penyakit kanser setiap tahun. Statistik ini sangat membimbangkan kerana tiga dari empat pesakit kanser gagal diselamatkan atau sembuh.

Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa (IARC), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), telah mengkelaskan stirena (yang merupakan bahan membuat polistirena) sebagai bahan karsinogen Kumpulan 2B iaitu agen penyebab kanser.

Ketua Pusat Penyelidik Alam Sekitar, Fakulti Kejuteraan Kimia Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Dr. Ku Halim Ku Hamid berkata, bahan stirena yang berasal daripada phemynl memang boleh memberi masalah ke pada sistem kesihatan di mana organ-organ dalam badan manusia akan menerima kesan secara tidak langsung terutamanya kepada sistem pencernaan yang turut melibatkan darah serta hati.

Presiden CAP, S . M. Mohamed Idris menunjukkan bekas makanan dan minuman yang diperbuat dari polistirena menyebabkan pengguna mendapat penyakit kanser. - UTUSAN/Sazali Che Din 
Di Britain pula, terdapat kajian mendapati bahawa polistirena dalam plastik yang digunakan untuk makanan mengandungi sehingga 80 bahagian persejuta (bps) benzena.  

Adakah kita masih tidak sedar akan hal ini? Polisterina merupakan pembunuh senyap di kalangan manusia dan ia juga mampu memusnahkan alam sekitar. Bekas putih ni tak kira siapa, dua-dua dia nak rosakkan, alam dan manusia.

Jika kita lihat sekarang di mana-mana ada sahaja bekas berwarna putih ini digunakan, dan ia digunakan secara meluas seolah-olah tidak dirasakan merbahaya kepada alam.

Malah, kerajaan tidak dilihat serius dalam mengekang hal ini daripada berleluasa.

Seingat saya, dah banyak syarikat di negara ini brjaya mereka bentuk bekas makanan baru menggantikan polistirena. Walaupun ia sedikti mahala berbanding polistirena yang amat-amat murah, pada pendapat saya ia merupakan jalan untuk menyelamatkan alam dan manusia dalam tempoh yang lama.

Namun usaha itu dilihat tidak berjaya dan semkain malap sehinggalah muncul kembali desakan titah Tuanku Syed Faizuddin Putra baru-baru ini.

Sepatutnya kerajaan perlu bersikap terbuka dan proaktif dalam mengekang situasi ini. Ia bukan baru, dah lama.

Kerajaan sepatutnya tidak perlu 'merelakan' kehidupan manusia terjejas hanya disebabkan mahu memberikan keutungan lebih kepada peniaga. Jika perlu harga makanan dinaikkan jika menggunakan bekas makanan yang selamat ini, saya merasakan ia perlu dilakukan, denagn segera, ya SEGERA!

Memang peniaga mampu mengaut keuntungan berlebihan jika bekas makanan polistirena digunakan kerana harganya jauh lebih murah.

Lihat apa yang telah dilakukan oleh Universiti Sains Malaysia (USM) pada tahun 2009. Mereka berjaya mengharamkan penggunaan bekas polistirena melalui kempen Tapau-Mania.

Melalui kempen Tapau-Mania itu, mereka memberikan alternatif kepada warga pelajarnya sama ada mahu memilih untuk menggunakan bekas sendiri atau bekas makanan mesra alam.

Universiti Islam Antarabangsa (UIA) juga telah mengorak langkah menggunakan bekas mesra alam yang dikenali sebagai biopak di mana mereka juga mengenakan tambahan 20 sen kepada pengguna.

Jadi, bagi mereka yang tidak mahu membayar lebih 20 sen, mereka akan membawa bekas makanan sendiri dan ini sedikit sebanyak mampu menghapuskan penggunaan bekas polistirena. Universiti Malaysia Terengganu pun begitu melalui Program Bumi Hijau dan UMT Bans White Coffin.

Kita sebenarnya mempunyai pilihan.

Saya juga sebelum ini degil dan membiarkan penggunaan bekas digunakan dengan sewenang-wenangnya, namun selapa cuba membawa bekas makanan sendiri ketika membeli juadah berbuka, terasa satu kepuasan di dalam diri ini.

Pilihan di tangan kita. Kita boleh boikot mana-mana penjual yang masih menggunakan bahan polistirena ini. Semua ni bersangkut paut dengan kehidupan kita. Kenapa kita nak perjudikan nyawa keluarga kita dengan hanya beberapa sen? Fikirkanlah.

Prof. Madya Tengku SifzizulTengku Muhammad (dua dari kiri) bersama warga Universiti Malaysia Terengganu (UMT) bersepakat tidak menggunakan polistIrena di Program Bumi Hijau dan UMT Bans White Coffin di UMT. - UTUSAN/ Azlan Bahrum

No comments: