22 August 2012

Bernama: Manuskrip Dari Perlis Turut Tersimpan Di British Library

Laporan ini dipetik dari akhbar Bernama keluaran 22 Ogos 2012, ianya juga dapat dibaca terus di pautan http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=689189&cat=ut

KANGAR- Sebuah manuskrip Melayu lama yang dihasilkan penduduk Perlis lebih 200 tahun lalu adalah antara ratusan manuskrip lama yang disimpan di The British Library, London selain dokumen rasmi.

Dr Annabel Teh Gallop (kiri) menerangkan manuskrip Melayu lama
tersimpan di perpustakaan itu kepada Raja Muda Perlis, Tuanku Syed
Faizuddin Putra Jamalullail di London. (Gambar Sinar Harian)

Penyelidik dan Ketua Bahagian Asia Tenggara di perpustakaan itu, Dr Annabel Teh Gallop berkata mengikut catatan, manuskrip bertajuk 'Hikayat Nabi Yusuf' itu ditulis oleh Muhammad Lebai pada tahun 1802.

Beliau yang boleh bertutur bahasa Melayu berkata manuskrip setebal 60 muka surat itu bertulisan Jawi dan beliau boleh membacanya dengan baik.

Ketika ditemui Bernama di perpustakaan terkemuka itu baru-baru ini, Annabel berkata manuskrip lama yang dihasil oleh penulis dari Perlis itu amat berharga dan ia perlu dikaji helaian demi helaian.

Mengikut pelekat bagi memperkenalkan manuskrip Hikayat Nabi Yusuf itu, selain tertera nama penulis Muhammad Lebai, ia turut menyatakan manuskrip itu sebagai hasil 'bekas tangan' Cik Mat orang Kayangan dan turut mencatatkan ia sebagai tulisan Cik Mat Tuk Muda anak raja Inderawangsa di Perlis.

Ada yang berpendapat, Muhammad Lebai, Cik Mat orang Kayangan dan Cik Mat Tuk Muda adalah orang yang sama.

"Kami akan pastikan manuskrip Melayu akan terpelihara di sini," katanya.

Baru-baru ini Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail mengetuai delegasi Jawatankuasa Fatwa Perlis melawat perpustakaan itu dan diberi taklimat mengenai manuskrip Hikayat Nabi Yusuf itu oleh Annabel.

Ribuan manuskrip Melayu lama dilaporkan tersimpan di pusat repositori seluruh dunia termasuk yang tersimpan di perpustakaan British. -Bernama

No comments: