29 August 2012

SINAR: Raja Muda Perlis: Pupuk budaya membaca untuk bentuk masyarakat gemilang

Dipetik dari akhbar Sinar Harian keluaran 26 Ogos 2012, pautan http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/raja-muda-perlis-pupuk-budaya-membaca-untuk-bentuk-masyarakat-gemilang-1.74642 juga boleh dirujuk.

KANGAR - Raja Muda Perlis Syed Faizuddin Putra Jamalullail mahu rakyat memupuk dan menyemarakkan budaya membaca bagi membentuk masyarakat gemilang.

 
Sehubungan itu, baginda berharap semua pihak berusaha meningkatkan pencapaian diri dan pengetahuan melalui pembacaan buku yang pelbagai.

Titah baginda tiada jalan pintas untuk berjaya dalam hidup, kecuali berusaha dan mempunyai komitmen untuk cemerlang dalam semua bidang.

"Ibu bapa hendaklah memastikan anak mereka mendapat pendidikan terbaik sebagai jaminan penghijrahan daripada belenggu kemiskinan sesuai dengan slogan 'Membaca Memerdekakan Minda'," titah baginda ketika merasmikan perpustakaan mini Masjid Tuanku Syed Putra di sini malam tadi.

Pada majlis itu, baginda yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlils (MAIPs) turut menyampaikan sumbangan Hari Raya peringkat zon tengah kepada 72 penerima terdiri daripada golongan miskin.

Perpustakaan mini yang dikendalikan Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perlis itu menempatkan pelbagai bahan bacaan berkualiti untuk kegunaan jemaah.

Turut berangkat pada majlis itu Raja Puan Muda Perlis Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil dan hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam Perlis, Jafperi Othman dan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Perlis, Abdul Jamil Saad.- Bernama

No comments: