23 August 2012

SINAR: Majlis Fatwa Perlis tunggu September

Mufti sepakat
Dipetik dari akhbar Sinar Harian keluaran 14 Ogos 2012, boleh juga dibaca terus di http://www.sinarharian.com.my/nasional/majlis-fatwa-perlis-tunggu-september-1.76495

Keluhan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menguruskan Orang Kurang Upaya (OKU) disiarkan Bicara Isnin semalam ternyata tidak dipandang sepi.

Buktinya hari ini, mereka yang berautoriti untuk menghujahkan hasrat mereka supaya dibantu menerusi zakat, sudah memberi pandangan yang memperlihatkan seperti ada cahaya penyelesaian.

Apa mungkin ini akan menjadi hadiah bermakna kepada mereka sempena ketibaan Syawal tahun ini?

Adakah ini juga sebagai tanda jalan keluar atas dilema apabila mereka ditawarkan godaan bantuan NGO bukan Islam?

Inikah tanda bahawa sebenarnya mereka tidak dilupakan tetapi memerlukan tatacaranya untuk mencari pertolongan?


KANGAR - Cadangan untuk memasukkan NGO OKU Muslim sebagai asnaf yang layak menerima zakat akan dibincangkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis dalam mesyuarat pada September depan.

Muftinya, Dr Juanda Jaya berkata, hal ini sepatutnya telah lama selesai memandangkan pihak kebajikan sudah lama ada peruntukan dan bantuan tahunan serta insentif yang disediakan kerajaan bagi membantu golongan itu.


Sebagai mengulas laporan Bicara Isnin mengenai cadangan supaya memasukkan persatuan OKU Muslim ke dalam asnaf fisabilillah, beliau berkata, OKU boleh dimasukkan sebagai golongan yang harus dibantu terutama golongan yang memerlukan perhatian khusus seperti autisme dan mereka yang mengalami kecacatan anggota atau masa depan mereka dapat dirancang sejak mereka kecil lagi.

"Kalaulah golongan ini tidak dibantu daripada awal, sudah pasti mereka sukar untuk berdikari pada masa depan.

“Saya berpandangan, selain asnaf fisabilillah, asnaf riqab juga boleh dipertimbangkan," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut Dr Juanda berkata, asnaf riqab (golongan yang dibelenggu) merujuk kepada hamba di mana beliau berpandangan OKU juga adalah insan yang dibelenggu oleh kecacatannya dan kehidupan mereka perlu dibantu memandangkan mereka tidak mampu bergerak bebas kerana kecacatan tadi.

Beliau berkata, tambahan pula sebahagian besar golongan OKU mempunyai masalah dari segi pendapatan kerana peluang pekerjaan yang ditawarkan kepada mereka sangat terhad.

Ujarnya, golongan itu perlu diberikan pendidikan khusus tidak hanya tertumpu kepada akademik tetapi menyeluruh dalam bidang kemahiran, seterusnya dapat mengelakkan mereka menjadi bebanan kepada masyarakat. Oleh itu katanya, Islam telah mensyariatkan zakat untuk menyelesaikan masalah yang sebegini.

“Saya juga melihat adalah wajar NGO Islam yang menjaga kebajikan golongan OKU diberikan bantuan zakat sama ada dalam bentuk geran tahunan perkapita atau sebahagian gaji mereka dibiayai oleh pihak zakat," katanya.

Tambahnya, usaha ini bagi mengelakkan golongan OKU Muslim diuruskan oleh NGO bukan Islam yang boleh mendatangkan tohmahan. Sekiranya mereka dibiarkan, maka mereka akan terabai sedangkan mereka dalam keadaan memerlukan bantuan dan perhatian.

Katanya, apa yang diketengahkan Sinar Harian ini amat membantu pihak berkuasa mendapatkan gambaran lebih jelas mengenai nasib golongan OKU Muslim.

“Di Perlis, isu ini tidak terlalu besar kerana pihak kebajikan mampu menanganinya dan bilangan mereka yang terlibat adalah sedikit tetapi bagi bandar besar dengan bilangan penduduk yang ramai, dipercayai peruntukan daripada pihak kerajaan tidak memadai," ujarnya.

Oleh itu, pihak baitulmal dan zakat sepatutnya proaktif menghulurkan bantuan yang sewajarnya. Beliau berpandangan, tidak ada masalah jika timbul persoalan OKU yang menjadi ahli persatuan adalah dari kalangan mereka berkemampuan atau mungkin mewarisi harta keluarganya, sekiranya mereka memang benar-benar layak berada dalam asnaf yang patut dibantu seperti dalam kes OKU yang memerlukan perhatian dan bantuan khusus untuk meneruskan kehidupan.

Pada masa sama, Dr Juanda berkata, beliau mengharapkan agar pihak berkuasa zakat dan baitulmal di seluruh negara bersikap proaktif menyalurkan bantuan tanpa perlu menunggu NGO yang berkaitan memohon bantuan. Ini memandangkan NGO bukan Islam nampaknya lebih maju ke hadapan dalam menghulurkan bantuan dan sokongan kepada golongan seperti ini.

"Jika pihak baitulmal serius membantu golongan ini, sudah pasti akan kelihatan syariat zakat itu benar-benar mampu menyelesaikan sebahagian masalah umat," katanya.

No comments: