24 September 2011

Majlis Tautan Ukhuwwah Bersama Ansaris Sunnah





Tidak sempat rombongan persatuan bersiap untuk melawati Pulau Pinang, penggerak Ansaris Sunnah Pulau Pinang telah pun membuat kunjungan rasmi ke Persatuan Al-Islah Perlis pada hari Khamis (22 September 2011). “Majlis Tautan Ukhuwwah Ansaris Sunnah Pulau Pinang Dan Persatuan Al-Islah Perlis”, itulah nama sempena majlis yang amat bermakna. Maha suci Allah, majlis ini juga telah memulakan langkah awal pihak persatuan untuk memajukan lagi ilmu ‘harfiah’ di premis persatuan ini. 

Adik Ziyad membaca al-Quran.
Setelah selesai ucapan daripada Yang Dipertua Persatuan Al-Islah Perlis, Haji Othman Hussin dan ucapan Pengerusi Madrasah Ansaris Sunnah,Ustaz Ahmad bin Sai'din, adik Ziyad yang baru berumur 12 tahun dari Madrasah Ansaris Sunnah telah membuatkan jiwa hadirin semakin membara, biarpun tidak pernah bersekolah di mana-mana sekolah bahasa arab, kebolehan adik Ziyad dalam persembahan membaca dan membuat tafsir ringkas surah Al-An’am ayat 82-84 secara harfiah telah membuktikan bagaimana berkesannya ilmu tersebut kepada beliau. 

Inilah buah tangan yang amat berharga dalam kunjungan rasmi kali ini. Tidak cukup sekadar itu, ketika beramah mesra, Ustaz Muhammad Abduh, penggerak utama kelas harfiah di Ansaris Sunnah telah mencapai kata sepakat untuk datang mengajar di Perlis sebulan 2 kali, insyaAllah. 

Naib Yang Dipertua dan tetamu beramah mesra
Fokus ketika sesi ucapan
Semoga Allah jualah yang membalas dan memberkati usaha murni dan pengorbanan pejuang-pejuang Ansaris Sunnah tersebut. Diharap kunjungan balas pihak persatuan ke Madrasah Ansaris Sunnah juga akan menambahkan manfaat dan rahmat kepada kedua-dua pihak. 

Yang Dipertua menikmati hidangan nasi arab
Tautan ukhuwwah
 Akhir kalam,tinggilah harapan pihak persatuan agar tautan ukhuwwah yang dihubungkan ini akan disusuli lagi dengan pelbagai perkembangan yang menarik dan positif agar kehebatan ilmu harfiah di Perlis ini akan mempunyai kesinambungannya.

No comments: