05 December 2011

Antara Syiah dan Ahli Sunnah: Asyura Dalam Timbangan Aqidah


Antara Syiah dan Ahli Sunnah: Asyura Dalam Timbangan Aqidah 


Makna Aqidah 
Sudut bahasa: Simpulan/Ikatan 
Istilah : Kepercayaan/Pegangan 


Asyura Menurut Ahli Sunnah 
Asyura : Hari ke 10 Muharram 
Tasu’a : Hari ke 9 Muharram 


 Hari Asyura dipandang hari yang besar di sisi Islam. Pada hari ini Allah menyelamatkan Nabi Musa dan pengikut-pengikutnya dari kejahatan Firaun. Satu peristiwa yang menggambarkan kekuasaan dan keagungan Allah, di kala Nabi Musa dan pengikutnya bergadai nyawa berusaha menyelamatkan diri dari kejahatan Firaun, mereka berusaha menyelamatkan diri untuk menjaga agama mereka – maka Allah menunjukkan keagunganNya dengan membelah lautan hingga selamatlah Nabi Musa dan pengikutnya menyeberangi lautan tersebut ke daratan lainnya. Akan tetapi bagi Firaun dan pengikutnya, Allah mencantumkan kembali laut tersebut hingga lemaslah semuanya. Maka atas pertolongan Allah itu, Nabi Musa berpuasa dan turut berpuasa juga golongan yahudi di zaman Rasulullah saw sebagai mengagungkan hari tersebut. 


 Sikap Ahli Sunnah terhadap Hari Asyura amat jelas iaitu kita beriman kita percaya sepenuhnya dengan apa yang telah disebut dalam Al-Quran dan hadis-hadis yang shahih. Ahli Sunnah juga menyambut hari kebesaran ini sesuai sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah saw dan para sahabat sebagaimana dinyatakan oleh para ulama Salafus Soleh. 


Signifikan/Kepentingan Hari Asyura 
Asy-Syu’araa’ ayat 52-68 [26:52-68] Perintah Allah kepada Musa untuk menyelamatkan Bani Israil dari Firaun dan pembinasaan Firaun



وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ * فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ * إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ * وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ * وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ * فَأَخْرَجْنَاهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ * وَكُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ * كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا بَنِي إِسْرَائِيلَ * فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ *فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ * قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ * فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ * وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآَخَرِينَ * وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ * ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآَخَرِينَ * إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ * وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ


 Dan Kami wahyukan (perintahkan) kepada Musa: Pergilah di malam hari dengan membawa hamba-hambaKu (Bani Israil) kerana sesungguhnya kamu sekalian akan disusuli. Kemudian Firaun mengirimkan orang yang mengumpulkan (tenteranya) ke kota-kota. (Firaun berkata): Sesungguhnya mereka (Bani Israil) benar-benar golongan kecil, dan sesungguhnya mereka membuat hal-hal yang menimbulkan amarah kita, dan sesungguhnya kita benar-benar golongan yang selalu berjaga-jaga. Maka Kami keluarkan Firaun dan kaumnya dari taman-taman dan mata air dan dari perbendaharaan dan kedudukan yang mulia – dengan pengejaran Firaun dan kaumnya untuk menyusul Musa dan Bani Israil, maka mereka telah keluar dari negeri mereka dengan meninggalkan kerajaan, kebesaran, kemewahan dan sebagainya – demikianlah halnya dan Kami anugerahkan semuanya itu kepada Bani Israil – maksudnya Allah akan memberikan kepada Bani Isaril kerajaan yang kuat, kerasulan dan sebagainya di negeri yang telah dijanjikan (Palestin). Maka Firaun dan bala tenteranya dapat menyusul mereka di waktu matahari terbit. Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa: Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul. Musa menjawab: Sekali-kali tidak akan tersusul. Sesungguhnya Tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku. Lalu Kami wahyukan kepada Musa: Pukullah lautan itu dengan tongkatmu. Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar. Dan di sanalah Kami dekatkan golongan yang lain. – Yang dimaksud “Golongan yang lain” ialah Firaun dan kaumnya. Maksud ayat ialah di bahagian yang terbelah itu Allah memperdekatkan antara Firaun dan kaumnya dengan Musa dan Bani Israil – Dan Kami selamatkan Musa dan orang-orang yang besertanya semuanya. Dan Kami tenggelamkan golongan yang lain itu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda yang besar (mukjizat) dan tetapi adalah kebanyakan mereka tidak beriman. Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. 


Al-Baqarah ayat 50 [2:50]


وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ

Dan ingatlah ketika Kami belah laut untukmu lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan Firaun dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan – Waktu Nabi Musa membawa Bani Israil keluar dari negeri Mesir menuju Palestin dan dikejar oleh Firaun, mereka harus melalui laut Merah sebelah utara. Maka Allah memerintahkan kepada Musa memukul laut itu dengan tongkatnya. Perintah itu dilaksanakan oleh Musa hingga belahlah laut itu dan terbentanglah jalan raya di tengah-tengahnya dan Musa melalui jalan itu sampai selamatlah ia dan kaumnya ke seberang. Sedang Firaun dan pengikut-pengikutnya melalui jalan itu pula, tetapi di waktu mereka berada di tengah-tengah laut, kembalilah laut itu sebagaimana biasa lalu tenggelamlah mereka.


 Yunus ayat 90-91 [10:90-91] 



وَجَاوَزْنَا بِبَنِى اِسْرَاءِيْلَ الْبَحْرَ فَاَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُوْدُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى اِذَا اَدْرَكَهُ الْغَرْقُ قَالَ ءَامَنْتُ اَنَّهُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ الَّذِيْ ءَامَنَتْ بِهِ بَنُوْا اِسْرَاءِيْلَ وَاَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ * ءَآلْئَنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِيْنَ



Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut lalu mereka diikuti oleh Firaun dan bala tenteranya kerana hendak menganiaya dan menindas (mereka) hingga bila Firaun itu hampir tenggelam berkatalah dia: Saya percaya bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil dan saya termasuk orang-orang yang berserah diri (kepada Allah). Apakah sekarang (baru kamu percaya) padahal sesungguhnya kamu telah derhaka sejak dahulu dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan.


 Dalam mengharungi kehidupan dunia ini hendaklah kita sentiasa menghitung diri, iaitu mengambil masa merenung perbuatan yang kita lakukan, jika ada yang tersalah maka bersegeralah kepada memohon pengampunan Allah, jika terkurang berusahalah menambah amalan kita. Jangan ditunggu / ditangguhkan kesilapan yang telah dilakukan untuk bertaubat pada satu masa yang lain, iaitu kita menanti esok atau lusa kerana yang demikian itu adalah pertaruhan yang amat merbahaya kerana kita tidak tahu bila kita akan mati. Renungkan firman Allah: An-Nisa’ ayat 18 [4:18] 



وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِيْنَ يَعْمَلُوْنَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى اِذَا حَضَرَ اَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ اِنِّيْ تُبْتُ الآنَ



“Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, ia mengatakan: sekarang aku bertaubat.” 


 Cara Sambutan Hari 10 Muharram 
 Nabi Musa berpuasa pada 10 Muharram, demikian juga Rasulullah saw turut berpuasa pada 10 Muharram sebagai mengagungkan hari tersebut. Ibnu Abbas meriwayatkan:




قَدِمَ النَّبِيُّ ص الْمَدِيْنَةَ فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا؟ قَالُوا: يَوْمٌ صَالِحٌ نَجَّى اللهُ فِيْهِ مُوسَى وَبَنِى اِسْرَائِيْلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى. فَقَالَ: أَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ فَصَامَهُ وَاَمَرَ بِصِيَامِهِ


Rasulullah saw datang ke Madinah, maka beliau saw melihat orang-orang yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura lalu beliau saw bersabda: Apakah ini? Mereka menjawab: Hari yang baik di mana Allah telah menyelamatkan padanya Nabi Musa dan bangsa Israil dari musuh mereka, maka Musa pun berpuasa padanya. Rasulullah saw bersabda: Aku lebih berhak dengan Musa daripada kamu, lantas beliau saw berpuasa dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa Shahih – Muttafaq Alaih 


 Keutamaan Puasa Asyura 
 Abu Qatadah meriwayatkan: 


أَنَّ رَسُولَ الله ص سُئِلَ عَنْ صِيَامِ يَوْمِ عَاشُورَاءَ فَقَالَ: يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ


Bahawa Rasulullah saw ditanya mengenai puasa Asyura, maka beliau saw bersabda: Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu 


 Ibnu Abbas meriwayatkan katanya:


مَا رَاَيْتُ النَّبِيَّ ص يَتَحَرَّى صِيَامَ يَوْمٍ فَضَّلَهُ عَلَى غَيْرِهِ اِلاَّ هَذَا الْيَوْمَ يَومَ عَاشُورَاءَ وَهَذَا الشَّهْرَ يَعْنِيْ شَهْرَ رَمَضَانَ


Aku tidak melihat Nabi saw mengutamakan hari puasa yang dilebihkan atas hari yang lain kecuali hari ini, iaitu hari Asyura dan bulan ini yakni bulan Ramadhan Shahih – Muttafaq Alaih


 Ahli Sunnah berpuasa pada 10 Muharram kerana mempercayai kata-kata Rasulullah saw, sebagai mengikuti contoh amalan yang diwarisi daripada Rasulullah saw. Ahli sunnah juga percaya bahawa Allah menyediakan ganjaran yang amat besar bagi mereka yang berpuasa sebagaimana yang disebut dalam hadis-hadis yang shahih. 


 Sebahagian ulama lainnya menyunatkan juga berpuasa pada hari Tasu’a’ (9 Muharam), selain dari berpuasa pada hari ke-10 iaitu kita berpuasa pada 9 dan 10 Muharram. Ini berdasarkan riwayat Ibnu Abbas: 


لَمَّا صَامَ رَسُولُ الله ص يَومَ عَاشُورَاءَ وَاَمَرَ بِصِيَامِهِ قَالُوا: يَا رَسُولَ الله اِنَّهُ يَومٌ تُعَظِّمُهُ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى. فَقَالَ: فَاِذَا كَانَ عَامُ الْمُقْبِلِ صُمْنَا الْيَومَ التَّاسِعَ. قَالَ: فَلَمْ يَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُولُ الله ص


Ketika Rasulullah saw berpuasa pada hari Asyura dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa padanya, maka para sahabat berkata: Ya Rasulullah, Asyura adalah hari yang diagungkan oleh yahudi dan nashara. Maka beliau saw bersabda: Jika datang tahun hadapan, kita akan berpuasa pada hati tasu’a’ (hari ke-9 Muharam). Berkata Ibnu Abbas: Maka belum pun tiba tahun hadapan, Rasulullah saw telah wafat Shahih – Riwayat Muslim dan Abu Daud 


Mereka berdalilkan bahawa berpuasa pada hari ke-9 itu adalah perkara yang ingin dilakukan oleh Rasulullah, maka ianya merupakan syariat walaupun belum dilaksanakan oleh beliau. Adapun segolongan ulama lainnya menyanggah hujah tersebut kerana ianya hanya sekadar keinginan Rasulullah saw, maka ia belum lagi dapat dinyatakan sebagai syariat. Oleh kerana itu, sebahagian ulama lainnya tidak memandang sunat berpuasa pada hari ke-9. Dalam sepotong hadits berdarjat shahih yang diriwayatkan oleh ath-Thabarani, dinyatakan maksud Rasulullah untuk berpuasa pada hari ke-9 ialah untuk mempastikan supaya tidak ketinggalan puasa Asyura. Hadits yang berbunyi:


اِنْ عِشْتُ اِنْ شَاءَ اللهُ اِلَى قَابِلٍ صُمْتُ التَّاسِعَ مَخَافَةً اَنْ يَفُوتَنِيْ يَومُ عَاشُورَاءَ


Jika aku masih hidup insyaAllah sampai tahun hadapan, nescaya aku akan berpuasa pada hari ke-9 kerana takut akan terluput dari Asyura. 


 Imam Syafie pula menyunatkan puasa pada 9,10 dan 11 Muharam berdasarkan hadits-hadits daripada Ibnu Abbas: Bersabda Rasulullah saw: 



صُومُوا يَومَ عَاشُورَاءَ وَخَالِفُوا فِيهِ الْيَهُودَ صُومُوا قَبْلَهُ يَومًا وَبَعْدَهُ يَومًا


Hendaklah kamu berpuasa Asyura, dan hendaklah kamu menyalahi orang-orang yahudi padanya, berpuasalah sehari sebelumnya dan sehari sesudahnya 


Hadits ini diriwayatkan oleh Ahmad dan al-Baihaqi. Hadits ini tidak dapat dijadikan hujah kerana ianya dhaif lagi Munkar sebagaimana dinyatakan oleh asy-Syaukani dalam Nailul Authar. Al-Albani juga mendhaifkan hadits ini. 


 Demikian beberapa khilaf dalam bab hari untuk puasa Asyura. Dalam permasalahan ini, puasa Asyura itu jelas satu sunnah daripada Rasulullah saw iaitu puasa pada hari ke-10, inilah pandangan yang dipandang lebih kukuh tanpa kita menggandingkannya dengan hari ke-9. Ini kerana ianya adalah warisan dari pengamalan Nabi Musa dan berpuasa pada hari ke-9 itu sekadar untuk mengingatkan agar kita tidak terlupa untuk berpuasa pada hari ke-10. 


Kesimpulan yang dapat disimpulkan di sini: 
1. Boleh seseorang itu hanya berpuasa pada 10 Muharram sahaja 
2. Boleh seseorang itu berpuasa pada 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11 Muharram – yang demikian itu bagi menyalahi perlakuan yahudi yang berpuasa pada 10 Muharram 
3. Boleh juga seseorang itu berpuasa 9, 10 dan 11 kerana mengingat pada umumnya keutamaan puasa di bulan Muharram. 


Bersabda Rasulullah saw: 


أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّىلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيْضَةِ صَلاَةُ اللَّيْلِ


Puasa yang paling utama selepas Ramadhan ialah pada bulan Muharam dan solat yang paling utama selepas solat fardhu ialah solat malam. Shahih – Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasaie dan lain-lain. Lafaz ini bagi Muslim 


 Dalam riwayat lainnya disebutkan: 


سُئِلَ رَسُولُ الله ص: أَيُّ الصَّلاَةِ أَفْضَلُ بَعْدَ الْمَكْتُوبَةِ؟ قَالَ: الصَّلاَةُ فِيْ جَوفِ اللَّيْلِ. قِيْلَ: ثُمَّ أَيُّ الصِّيَامِ أَفْضَلُ بَعْدَ رَمَضَانَ؟ قَالَ: شَهْرُ اللهِ الَّذِيْ تَدْعُونَهُ الْمُحَرَّمَ


Ditanya kepada Rasulullah saw: Solat apakah yang lebih utama setelah solat wajib? Beliau saw bersabda: Solat di waktu jauh malam. Beliau saw ditanya lagi: Puasa apakah yang lebih utama selepas puasa Ramadhan? Beliau saw bersabda: Puasa di bulan Allah yang kamu panggilnya Muharam 
Shahih – Riwayat Ahmad, Muslim dan Abu Daud 


 Pada mulanya puasa ‘Asyura ini adalah wajib, kemudian menjadi sunat setelah puasa Ramadhan diwajibkan. Berkata Ibnu Umar:


أَنَّ أَهْلَ الْجَاهِلِيَّةِ كَانُوا يَصُومُونَ يَومَ عَاشُورَاءَ وَاَنَّ رَسُولَ الله ص صَامَهُ وَالْمُسْلِمُونَ قَبْلَ اَنْ يُفْرَضَ رَمَضَانُ فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ قَالَ رَسُولُ الله ص اِنَّ يَومَ عَاشُورَاءَ مِنْ اَيَّامِ اللهِ فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ لاَ يَصُومُهُ اِلاَّ اَنْ يُوَافِقَ صِيَامَهُ


Bahawasanya orang-orang Jahiliyah berpuasa pada hari Asyura dan Rasulullah saw berpuasa padanya dan juga orang-orang Islam sebelum diwajibkan puasa Ramadhan. Setelah diwajibkan puasa Ramadhan, maka Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya hari Asyura ialah dari hari-hari Allah, maka sesiapa yang mahu, hendaklah ia berpuasa. Adalah Ibnu Umar tidak berpuasa padanya kecuali apabila kebetulan dengan hari yang ia berpuasa Shahih
 – Muttafaq Alaih 

Daripada Abu Musa katanya:


كَانَ يَومُ عَاشُورَاءَ تُعَظِّمُهُ الْيَهُودُ وَتَتَّخِذُهُ عِيْدًا فَقَالَ رَسُولُ الله ص: صُومُوهُ اَنْتُمْ


Hari Asyura adalah hari yang diagungkan oleh orang Yahudi dan dijadikannya hari raya maka Rasulullah saw bersabda: Hendaklah kamu berpuasa padanya 


 Demikian beberapa hadits yang menerangkan darihal asal-usul hari Asyura, perlaksanaan puasa padanya sebelum dan sesudah diwajibkan puasa Ramadhan. 


 Asyura Menurut Syiah 
Aqidah Syiah tentang Asyura adalah semata-mata berdasarkan hawa nafsu. Kesedihan dan sambutan yang dipamerkan jauh menyimpang dari apa yang dicontohkan Rasulullah saw. Mereka menyambut 10 Muharram sebagai hari berkabung atas pembunuhan cucu Rasulullah saw, mereka memukul badan sendiri sehingga berdarah. Apa yang jelas, perbuatan ini adalah ratapan dan ianya haram di sisi Islam.


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ليس منا من ضَرَب الخدود، وشَقَّ الجيوب ....


Bersabda Rasulullah saw: Bukanlah daripada golongan kami, orang yang menampar-nampar pipi dan mencarik-carikkan baju ……… 
 Riwayat al-Bukhari dan Muslim 


 Muslim meriwayatkan daripada Abu Musa Al-Asy’ari:


كَانَ أَهْلُ خَيْبَرَ يَصُومُونَ يَومَ عَاشُورَاءَ وَيَتَّخِذُونَهُ عِيْدًا وَيُلْبِسُونَ نِسَاءَهُمْ فِيْهِ حُلِيَّهُمْ وَشَارَتَهُمْ


Adalah penduduk Khaibar berpuasa pada hari Asyura dan mereka menjadikannya sebagai hari raya dan mereka memakaikan wanita-wanita dengan perhiasan dan pakaian mereka yang cantik-cantik 


Menurut keterangan Asy-Syaikh Ali Mahfuz, pengarang kitab al-Ibda’ dan lain-lain: Orang-orang yang mengadakan perayaan suka dan duka pada hari Asyura ialah golongan pembunuh Al-Husain dan merekalah yang bertanggungjawab membuat hadits-hadits palsu tersebut. Di kalangan ahli Sunnah tidak ada seorang pun ulama mujtahid yang menyunatkan amalan-amalan khas pada hari Asyura selain puasa Asyura dan puasa pada 9 serta 11 Muharam (menurut Syafie). 


Al-‘Allamah Ibnul-‘Izzi Al-Hanafi berkata: 
Tidak sah hadits dari Nabi saw mengenai amalan-amalan pada hari Asyura kecuali hanya golongan Rafidhah yang mengadakan upacara berkabung pada hari Asyura bagi melahirkan kesedihan atas pembunuhan al-Husain ……..

No comments: