03 October 2011

Sisipan Dari Utusan Online : Raja Muda arah turunkan gambar tokoh di kedai makan.


Daulat Tuanku Raja Muda Perlis, kami Persatuan Al-Islah Perlis berdiri teguh di belakang tindakan Tuanku. Semoga Allah senantiasa memberi taufik dan hidayah kepada Tuanku dan kaum kerabat Diraja Perlis.


ARKIB : 01/10/2011

Raja Muda arah turunkan gambar tokoh di kedai makan

Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail berkenan melawat Agrobank Cawangan Simpang Empat sambil diiringi Wan Mohd. Fadzmi Wan Othman (kiri) di Kangar, semalam.


KANGAR 30 Sept. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail menitahkan agar para peniaga terutama peniaga kedai makan menurunkan gambar-gambar tokoh tertentu di kedai masing-masing yang bertujuan untuk melariskan jualan.

Baginda bertitah, tindakan para peniaga itu adalah haram dan merupakan perkara karut yang harus dihapuskan.

"Saya dapati masih ada peniaga menggantung gambar tokoh-tokoh tertentu dengan niat untuk melariskan jualan dan menolak sial, sedangkan perkara tersebut adalah haram, justeru saya harap mereka faham dengan perkara ini," titah baginda.

Baginda bertitah demikian dalam ucapan pada Majlis Penyerahan Zakat Perniagaan 2010 oleh Agrobank di Simpang Empat, dekat sini, hari ini.

Titah baginda, larangan menggantung gambar bertujuan untuk melariskan jualan telah dikeluarkan oleh Majlis Hal Ehwal Agama Islam Perlis (MAIPs), malah Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis pada 2008 telah memutuskan perkara tersebut sebagai haram.

"Banyak cara lain untuk meraih keuntungan, sama ada berdoa dan kerja kuat selain para peniaga harus lebih kreatif untuk berjaya," titah baginda.

Dalam pada itu baginda bertitah, sumbangan oleh sektor korporat merupakan kerjasama yang diberikan kepada kerajaan untuk kesejahteraan rakyat.

"Kita tidak perlu berkira tentang jumlah disumbangkan, yang penting adalah keberkatan terhadap sumbangan yang diberi," titah baginda.

Pada majlis tersebut Agrobank diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Wan Mohd. Fadzmi Wan Othman menyerahkan zakat sebanyak RM36,159 kepada Baitulmal Perlis dan RM40,000 kepada Yayasan Tuanku Syed Putra.
Selain itu, Agrobank turut menyumbang zakat yang diagihkan kepada asnaf anak yatim dan asnaf fakir miskin berjumlah RM34,622.

Menurut Wan Mohd. Fadzmi, sumbangan itu adalah selaras prinsip Agrobank sebagai sebuah bank prihatin.
"Agrobank berhasrat membantu golongan fakir miskin yang tidak bernasib baik termasuk ibu tunggal dengan membuka peluang kepada mereka memajukan diri dalam bidang ekonomi," katanya.

Pada majlis yang turut dihadiri oleh Pengerusi Agrobank, Tan Sri Faizah Mohd. Tahir dan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi Perlis, Sabry Ahmad, Agrobank turut menyerahkan komputer kepada 10 buah sekolah di negeri ini.

Dipetik dari http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1001&pub=Utusan_Malaysia&sec=Utara&pg=wu_03.htm





No comments: