23 October 2011

"JANGAN BUNUHKU WAHAI ANAK-ANAKKU"



Masihkah anda ingat akan seorang pemimpin dunia ketiga dari benua yang paling miskin dengan lantang mengkritik dominasi barat dalam PBB dan mengoyak perlembagaan badan tersebut di perhimpunan agong 2009 dulu? Ya, beliau adalah Kolonel Mu’ammar Qadzafi (disebut Gaddafi dalam dialek Arab Libya). 


 Barangkali pemerintahannya dikatakan tidak adil dan tidak begitu demokratik (ada yang labelkan sebagai diktator). Namun pembunuhan tawanan perang dalam keadaan mereka tidak bersenjata dan telah menyerah kalah adalah bertentangan dengan Islam dan Undang-Undang Antarabangsa antaranya termaktub dalam Geneva Convention III: relative to the Treatment of Prisoners of War. 


 “Mereka menunaikan nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana. Dan mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan. Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridhaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.(al-Quran,76:7-9) 


 Berdasarkan laporan media, Allahyarham Qadzafi telah diserang ketika dalam ambulan. Ada juga yang menyatakan dia sedang bersembunyi dalam laluan air yang dipenuhi dengan sampah. Ketika hendak dibunuh beliau merayu “Jangan bunuhku wahai anak-anakku”. Namun tetap beliau dibunuh. Maka pada pertimbangan anda, apakah mereka ini bersedia untuk membina masyarakat yang demokratik dan bertamadun tinggi??


 Begitu juga pembunuhan anak lelakinya, Allahyarham Mu’tassim Billah Qadzafi yang juga dilaporkan dibunuh ketika dalam tahanan. Video yang disiarkan [klik sini untuk tonton] (ketulenan tidak dapat dipastikan) menunjukkan keadaannya setelah ditahan adalah masih hidup dan menikmati rokok terakhirnya. Hal ini menunjukkan bahawa beliau tidak mati dalam pertempuran. Tiada inferen lain yang dapat dibuat melainkan bahawa dia dibunuh ketika dalam tahanan pemberontak (atau anda boleh baca sebagai pembela rakyat atau apa saja yang anda inginkan). Walau apa-pun, pembunuhan tawanan perang adalah kejam dan tragedi kemanusiaan. Mereka berdua sewajarnya dibicarakan bukan terus dihukum.


 Dengan sikap yang penuh dendam dan keras, bisa dilihat nanti Libya akan berdepan dengan Perang Pasca Perang (Post-War War). Dan siapakah yang paling dapat keuntungan dari perbalahan ini? Kejatuhan Tuki Uthmaniyah (disokong oleh Gerakan Turki Muda), serangan AS keatas Taliban (disokong oleh rakyat Afganistan sendiri iaitu Pakatan Utara) dan Saddam Hussain telah mengajar kita, maka benarlah pernyataan George Bernard Shaw: 


“Hegel was right when he said that we learn from history that man can never learn anything from history.”  




 Notakaki: Pernah anda dengar Al-Gaddafi International Prize for Human Right ? Penerima pertama adalah Nelson Mandela pada 1989 dan yang terakhir adalah Recep Tayyip Erdogan (PM Turki) pada 2010. 


 Notatangan: Termuntah ketika melihat gambar-gambar mayat Qadzafi selepas makan nasi dalca...huhuhu...betapa peperangan itu amat mengerikan dan menjengkelkan.

No comments: