عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ قَالَ: جَاءَ حَبَرٌ مِنَ الأَحْبَارِ اِلَى رَسُوْلِ الله ص فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ اِنَّا نَجِدُ اَنَّ اللهَ يَجْعَلُ السَّمَوَاتِ عَلَى اِصْبَعٍ وَالأَرَضِيْنَ عَلَى اِصْبَعٍ وَالشَّجَرَ عَلَى اِصْبَعٍ وَالْمَاءَ عَلَى اِصْبَعٍ وَالثَّرَى عَلَى اِصْبَعٍ وَسَائِرَ الْخَلْقِ عَلَى اِصْبَعٍ فَيَقُوْلُ: اَنَا الْمَلِكُ فَضَحِكَ النَّبِيُّ ص حَتَّى بَدَتْ نَوَاجِذُهُ تَصْدِيْقًا لِقَوْلِ الْحَبَرِ ثُمَّ قَرَأ وَمَا قَدَرُوْا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالأَرْضُ جَمِيْعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِيْنِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُوْنَ
Daripada Ibnu Mas'ud ia berkata: Datang seorang pendeta (yahudi) kepada Rasulullah saw seraya berkata: Ya Muhammad, sesungguhnya kami dapati bahawa Allah meletakkan langit di atas jari dan bumi di atas jari, pohon di atas jari, air di atas jari dan tanah di atas jari dan semua makhluk di atas jari. Maka Allah berfirman: Aku adalah raja. Maka Nabi saw tertawa sehingga kelihatan (gigi) geraham-gerahamnya membenarkan ucapan pendeta itu. Kemudian beliau saw membaca ayat (bermaksud) Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya padahal bumi seluruhnya dalam genggamanNya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kananNya. Maha suci Allah dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan
Shahih riwayat Bukhari
بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوْطَتَانِ
“….tetapi kedua dua tangan Allah itu terbuka.” Q.S. Al-Maa-idah ayat 64 [5:64]
Dia juga memiliki tangan kanan, seperti diterangkan oleh firman-Nya :
وَمَا قَدَرُوْا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالأَرْضُ جَمِيْعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِيْنِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُوْنَ
“Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya, padahal bumi seluruhnya dalam genggaman–Nya pada hari kiamat dan langit-langit digulung dengan tangan kanan-Nya. Maha Suci Rabb dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.” Q.S. Az-Zumar ayat 67 [39:67]
RUJUK KITAB THABAQAT AL-HANABILAH (1/283)
عَنْ اَنَسِ بْنِ مَالِكٍ اَنَّ نَبِيَّ اللهِ ص قَالَ: لاَ تَزَالُ جَهَنَّمُ تَقُوْلُ هَلْ مِنْ مَزِيْدٍ حَتَّى يَضَعَ فِيْهَا رَبُّ الْعِزَّةِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى قَدَمَهُ فَتَقُوْلُ قَطْ قَطْ وَعِزَّتَكَ وَيُزْوَى بَعْضُهَا اِلَى بَعْضٍ
Daripada Anas bin Malik bahawa Nabi Allah (Muhammad) saw bersabda: Tidak berhenti-henti (sentiasa) Neraka Jahannam mengatakan: Masih adakah tambahan (penghuni neraka)? Sehingga Allah yang Maha Perkasa, Maha Mulia dan Maha Tinggi meletakkan kakiNya di dalamnya (neraka), maka Neraka berkata: Cukup, cukup demi keperkasaanMu. Lalu mereka (penghuni neraka) dicampur-adukkan satu sama lain.
Hadits shahih Muslim
Dalam sepotong kata-kata Imam Syafie:
لله اَسْمَاءٌ وَصِفَاتٌ لاَ يَسِعُ اَحَدًا رَدَّهَا وَمَنْ خَالَفَ بَعْدَ ثُبُوْتِ هَذِهِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ كُفْرٌ وَاَمَّا قَبْلَ قِيَامُ الْحُجَّة فَاِنَّهُ يُعْذِرُ بِالْجَهْلِ فَنُثْبِتُ هَذِهِ الصِّفَات وَنَنْفِيْ عَنْهُ التَّشْبِيْه كَمَا نَفَى عَنْ نَفْسِهِ " لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ "
Bagi Allah (padaNya) nama-nama dan sifat-sifat yang tidak sepatut bagi seseorang menolaknya. Barangsiapa menyalahinya (mengingkarinya) setelah jelas keterangan padanya maka ia kufur, adapun sebelum tertegak hujjah (keterangan) padanya maka ia diberi keuzuran disebabkan kejahilannya. Maka kami mensabitkan (menetapkan/meyakini) sifat-sifat ini dan kami menafikan bandingan/misalan bagiNya sebagaimana Dia menafikan tentang DiriNya “Tiada yang serupa denganNya” - Surah Asy-Syura ayat 11 [42:11][1]
Akan tetapi kita lihat kebanyakan umat Islam kini secara terang-terangan menolak sifat-sifat Allah sebagaimana dijelaskan dalam Al-Quran dan hadits Rasulullah saw. Mereka mengubah maksud 'tangan Allah' sebagai kekuasaan Allah, dalam hadits Muslim yang memperihalkan tentang 'kaki Allah', mereka mengubah maksudnya kepada Allah menambahkan penghuni-penghuni neraka, mereka mengubah maksud 'wajah Allah' kepada rahmat Allah sedang pengertian-pengertian sedemikian tiada disampaikan oleh utusan Allah Muhammad saw. Maka bagaimana mungkin kita umat Muhammad yang tiada diberikan wahyu lebih pandai dan lebih arif tentang sifat-sifat Allah melebihi dari RasulNya?
Beriman dengan sifat-sifat Allah bukan sesuatu yang dapat dirungkai melalui logik akal atau pendapat malah jika direnungkan, ianya adalah suatu yang bertentangan dengan logika fikiran manusia. Kita tidak pernah melihat Allah, tidak pernah mendengar suaraNya maka bagaimanakah kita dapat mengenal sifat-sifatNya? Maka sesungguhnya Allah telah menyifatkan tentang diriNya sebagaimana yang difirmankan dalam Al-Quran dan sesungguhnya perkara yang sama juga telah disampaikan oleh utusanNya Muhammad saw. Iman itu bukan sesuatu yang dapat dinilai oleh logik akal fikiran tetapi ianya adalah sesuatu yang dinilai kebenarannya oleh hati.
Golongan yang beriman meyakini dan mempercayai segala sifat-sifat Allah sebagaimana diterangkan dalam Al-Quran dan hadits Rasul saw, golongan yang beriman percaya Allah mempunyai tangan, Allah mempunyai jari, Allah mempunyai kaki dan lain-lainnya sifat Allah akan tetapi sifat-sifat Allah ini tidak sama dengan sifat makhluk –
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
“Tiada yang serupa denganNya”[2] -
Dan kita sebagai makhluk tidak mengetahui bagaimanakah sifat-sifat Allah ini melainkan wajib kita percaya sebagaimana yang dikhabarkan kepada kita dari wahyu Allah. Golongan beriman tidak menyamakan sifat Allah dengan sifat makhluk dan tiada mempersoalkan kaifiyat sifat Allah. Imam Malik ketika ditanya tentang ayat
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى
Yang Maha Pemurah bersemayam atas 'Arasy [3], beliau menjawab:
الاِسْتِوَاءُ مَعْلُوْمٌ وَالْكَيْفُ مَجْهُوْلٌ وَالاِيْمَانُ بِهِ وَاجِبٌ وَالسُّؤَالُ عَنْهُ بِدْعَةٌ
Al-Istiwa' adalah sesuatu yang maklum, bagaimana (bentuk, rupa dan keadaannya) adalah majhul (tidak diketahui), beriman dengannya adalah wajib dan mempersoalkan tentangnya adalah bid'ah[4].
Peliharalah diri kita dan ahli keluarga dari tergolong dalam golongan yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan. Bahayanya golongan ini iaitulah mereka merasakan diri mereka benar dan lazimnya mereka akan bermati-matian mempertahankan pandangan mereka walaupun apa yang mereka yakini bertentangan dengan ketetapan syara'. Sedarlah! Sesungguhnya Islam bukan agama warisan. Sunnah yang ada pada diri kita tak dapat diwariskan pada anak-anak. Sunnah itu hanya diperoleh dengan jalan menuntut ilmu yang benar dan beramal dengannya. Maka betapa penting agama Islam itu diutamakan pengajiannya, didahulukan tauhid, Iman dan ibadat agar baik diri kita mahupun ahli keluarga kita tergolong dalam golongan yang benar keislamannya, bukan Islam rojak yang bercampur dengan faham yahudi dan nasrani dan bukan pula Islam tin kosong yang sekadar mengakui Islam pada lahirnya akan tetapi jahil tentang Islam.
[1] Rujuk علاقة الاثبات والتفويض بصفات رب العالمين hal. 10
[2] Surah Asy-Syura ayat 11 [42:11]
[3] Surah Thaahaa ayat 5 [20:5]
[4] Rujuk Al-Aqidah al-Wasithiyah. Ibn Taimiyyah. Syarah Saleh Fauzan al-Fauzan. Halaman 14.
No comments:
Post a Comment