12 April 2009

Perjuangan Sunnah Di Perlis

BAHAGIAN PERTAMA

Sejarah perjuangan As-Sunnah di Perlis telah bermula seawal lebih kurang pada tahun 1915.
Ulama pertama yang dapat di ketahui membawa ajaran As-Sunnah di Perlis adalah Syeikh Hassan bin Ahmad. Di dalam kajian sejarah As-Sunnah di Perlis, Syeikh Hassan atau di kenali juga dengan nama Hassan Surabaya adalah pengasas perjuangan As-Sunnah di Perlis. Beliau berasal dari Surabaya dan di percayai datang ke Perlis lebih kurang pada tahun 1915. Beliau mengembangkan ajaran Islam menurut As-Sunnah pada peringkat awal di kawasan Arau, Perlis.

Di antara anak murid beliau adalah
  1. Yang Mulia Tengku Adnan bin Tengku Yahya,
  2. Haji Mat Hakim, Pak Pilus,
  3. Haji Dahaman,
  4. Arshad Leh,
  5. Pak Wan Ahmad
  6. dan banyak lagi nama-nama lain, yang telah di beri petunjuk oleh Allah, untuk menerima kebenaran As-Sunnah
Syeikh Hassan Surabaya, menghadapi berbagai tentangan di dalam menyampai Manhaj As-Sunnah di Perlis, beliau biasa diusir dari Perlis dan membawa diri serta keluarganya ke Pulau Pinang dan berusaha mengembangkan As-Sunnah di sana.

Beliau tidak patah semangat untuk berjuang menegak kebenaran As-Sunnah dan lebih kurang
pada tahun 1928, beliau kembali ke Perlis dan menetap di kampung Paya untuk meneruskan perjuangan As-Sunnah di Perlis. Di antara ajaran As-Sunnah yang dibawa oleh Hassan Surabaya adalah tidak ada talkin untuk orang mati, tidak ada bacaan 'usalli' di permulaan solat, ilmu tauhid, menentang amalan azan untuk mendirikan rumah, membasmi kepercayaan kurafat dan bid’ah, menentang kenduri arwah dan lain-lain amalan yang tidak bersumberkan dari Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw.

Pada lebih kurang tahun 1937 maka terbinalah madrasah As-Sunnah yang pertama yang di beri nama Madrasah Alor Sena hasil usaha pengikut pengikut As-Sunnah di kawasan kampung Paya dan di bantu oleh adikong Raja Syed Alwi yang bernama Datuk Wan Ahmad atau di kenali sebagai Pak Wan Ahmad.

Datuk Wan Ahmad adalah salah seorang anak murid Syeikh Hassan Surabaya. Beliau merupakan seorang yang mempunyai pendirian dan semangat juang yang kukuh untuk mengembangkan As-Sunnah di Perlis. Keazamannya adalah sangat cekal malah beliau merupakan salah seorang yang terlibat secara langsung di dalam menyemarakkan semangat pengikut fahaman As-Sunnah di Perlis, agar terus berjuang menghadapi tentangan golongan ahli bid’ah atau kaum tua yang pada ketika itu memulau malah ada yang mengkafirkan perjuangan As-Sunnah. Syeikh Hassan Surabaya kemudiannya meneruskan perjuangan As-Sunnah ke Bangkok, Thailand. Dari Thailand beliau ke Pulau Pinang dan meneruskan perjuangannya di sana. Beliau meninggal dunia di Pulau Pinang di dalam keadaan tidur setelah selesai solat hari raya.

No comments: