24 July 2013

PULAU PINANG PULA AKAN WARTA FATWA ANTI-SYIAH
SEBERANG JAYA 23 Julai- Walaupun fahaman Syiah di Pulau Pinang dikesan tidak membimbangkan, kerajaan negeri akan mewartakan fatwa anti-Syiah dalam usaha mengekangnya.

Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Datuk Mohd. Salleh Man berkata, ini kerana fatwa itu telah dikuatkuasakan di peringkat Kebangsaan sejak 1996 lalu lagi dan perlu diikuti semua negeri.

Beliau berkata, fatwa anti-Syiah telah diwartakan oleh kerajaan negeri lama dahulu tetapi penyelarasan dan pelaksanaannya tidak menyeluruh berikutan fahaman itu tidak wujud di negeri ini.

"Kita menyerahkan tindakan lanjut berkaitan pelaksanaan fatwa anti-Syiah ini kepada Jabatan Mufti negeri kerana mereka lebih berkelayakan untuk menentukannya.

"Adalah lebih baik fatwa itu dilaksanakan serentak di seluruh negara kerana memudahkan tindakan diambil dalam membanteras fahaman itu secara bersepadu," katanya dalam majlis Penyampaian Bantuan Permulaan Ke Institusi Pengajian Tinggi dan Pembayaran Zakat Korporat di Perpustakaan negeri di Seberang Jaya di sini hari ini. 

SUMBER: http://utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130723/dn_22/Pulau-Pinang-akan-warta-fatwa-anti-Syiah#ixzz2ZuUben49

Keterangan Gambar: YB Datuk Salleh Man adalah Yang Dipertua MAINPP, ADUN Permatang Pasir dan Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang

No comments: